سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خاطرات دفاع مقدس (جبهه و جنگ)،کرامات شهدا
درباره ما
خلیل رنجبر[18]

این وبلاگ در جهت ابراز ارادت به شهیدان هشت سال دفاع مقدس طراحی و سعی در ارائه مطالب ناب و مستند را دارد . امیدوارم که راضی باشید و از نظرات سازنده تان این حقیر را بهره مند گردانید. در ضمن این وبلاگ در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و در سایت پیوندها جزو سایت های مفید قرار گرفته است. peyvandha.ir/1-5.htm

ویرایش
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
پنج شنبه 92/8/16 8:25 ع

 

عملیات‌ فتح‌5

بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ عراقی‌

با قرار گرفتن‌ سلسله‌ عملیات‌ محدود و گسترده‌ برون‌ مرزی‌ در دستور کار فرماندهان‌ جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌ و همچنین‌ همکاری‌ و بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ کرد عراقی‌ - به‌ دلیل‌ اهداف‌ مشترک‌- عملیات‌ نامنظم‌ و گسترده‌ «فتح‌5» در منطقه‌ عملیاتی‌ «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ «سلیمانیه» عراق‌ و همزمان‌ با عملیات‌ «کربلای‌10» در غرب‌ ماووت‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

ساعت‌1 و47 دقیقه‌ بامداد روز25 فروردین‌ ماه‌1366 و هنگامی‌ که‌ هنوز سپیدی‌ برف‌ و سوز و سرمای‌ زمستان‌ سال‌ پیش‌ بر هوای‌ آن‌ منطقه‌ کوهستانی‌ مستولی‌ بود، نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ «رمضان» و گروه‌ انبوهی‌ از معارضان‌ کرد عراقی‌ با رمز «یا صاحب‌ الزمان(عج) ادرکنی‌« حمله‌ را آغاز کردند.

در همان‌ لحظات‌ نخست‌ سرعت‌ عمل‌ و گستردگی‌ تهاجم‌ نیروهای‌ ایرانی‌ سبب‌ غافلگیری‌ و انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ شد، به‌ گونه‌ای‌ که‌ پس‌ از گذشت‌ چند ساعت‌ از آغاز عملیات‌ و با طلوع‌ سپیده‌ صبحگاهی، تمام‌ نقاط‌ مورد نظر به‌ تصرف‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند، اما بدلیل‌ ناتوانی‌ نیروهای‌ نامنظم‌ برای‌ دفع‌ پاتک‌های‌ سنگین‌ عراق‌ و عدم‌ اتصال‌ نقاط‌ آزاد شده‌ به‌ خطوط‌ نیروهای‌ پدافندی‌ خودی، بتدریج‌ دشمن‌ همه‌ مواضع‌ از دست‌ داده‌ خود را باز پس‌گیری‌ کرد.

در عین‌ حال‌ طی‌ این‌ عملیات، علاوه‌ برانهدام‌ مراکز نظامی‌ عراق، دکل‌ تلویزیون‌ سلیمانیه‌ و پایگاه‌های‌ عراقی‌ مستقر در اطراف‌ «سورقلات» نابود شد و مقر لشکر27 از سپاه‌ یکم‌ عراق‌ مورد حمله‌ قرار گرفت.

تعداد1500 نفر از قوای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند و مقدار قابل‌ توجهی‌ سلاح‌ و مهمات‌ دشمن‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد.

عدم‌ موفقیت‌ کامل‌ نیروهای‌ خودی‌ در این‌ عملیات، از ناهماهنگی‌ نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ منظم‌ و نامنظم‌- که‌ از دو جهت‌ متقابل‌ به‌ مواضع‌ دشمن‌ در ارتفاعات‌ حمله‌ برده‌ بودند- ناشی‌ شد.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: فتح‌ 5 (برون‌ مرزی)

زمان‌ اجرا: 25/1/1366

تلفات‌ دشمن‌ (کشته، زخمی‌ و اسیر) : 1500

رمز عملیات: یا صاحب‌ الزمان (عج) ادرکنی

مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ چوارتا - ماووت‌ در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ رمضان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و معارضان‌ کرد عراق‌

اهداف‌ عملیات: نفوذ و ضربه‌ زدن‌ به‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ با بهره‌گیری‌ از قوای‌ جنگندگی‌ معارضان‌ کرد عراق‌

 




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


      

وصیت نامه شهداء را مطالعه کنید که انسان را می لرزاند و بیدارمیکند.‍ [امام خمینی (ره)]

وصیت نامه شهید غلامحسین ارباب رشید

"با مردم برخورد اسلامی داشته باشید، در راه اسلام و قرآن قدم بردارید و مواظب باشید که شیطان باعث دوری شما از خدا نگردد."




برچسب ها : وصیت نامه شهدا  ,


      
سه شنبه 92/8/14 11:15 ع

عملیات فتح 4

ضربه ای در عمق خاک دشمن به تاسیسات نظامی و اقتصادی

منطقه عمومی «روانداز» و «دیانا» عراق در جبهه شمالی از آن جهت در یک طرح عملیاتی نامنظم و ضربتی مطرح شده بود تا با انجام عملیاتی به نام فتح 4 در آن منطقه ضربه ای کاری به عقبه ستادی و لشکری دشمن ، در عمق 70 کیلومتری استان اربیل عراق وارد آید . لذا در تاریخ 22 بهمن ماه 1365 حمله ای با رمز «یاالله» در دو مرحله به اجرا درآمد . در محله نخست که به وسعت 100 کیلومتر مربع اجرا شد ، تاسیسات بزرگ راداری و مایکروویو مستقر در ارتفاع کوه کورک در عمق 70 کیلومتری داخل خاک استان اربیل عراق منهدم شد . این عملیات نفوذی با اجرای آتش بر روی پادگان خلیفان و به آتش کشیدن 7 دستگاه تانک ، اجرای آتش بر روی پارک موتوری و مراکز حساس سپاس پنجم عراق در شهر روانداز ، اجرای آتش روی پادگان «باپشتیبان» در شمال روانداز ، خسارت به مراکز نظامی و اقتصادی شهرهای قضاصدیق ، روانداز ، خلیفان و دیانا و زیر آتش گرفتن مقر فرماندهی لشکر 23 عراق همراه بود .

مرحله دوم این عملیات نیز روز 4 اسفند 1365 در همین منطقه به اجرا درآمد . طی آن بازهم همکاری معارضین عراقی و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چشمگیر بود و در نهایت دستاوردهای آن چنین بود : اجرای آتش بر روی مقر سپاه پنجم عراق در دیانا ، انهدام سازمان اطلاعات و مرکز پلیس و دو پایگاه نظامی عراق در دیانا ، زیر آتش قرار گرفتن ساختمان های اداری و دولتی شهر قضاصدیق و وارد آمدن خسارت به پادگان و مرکز پلیس و تاسیسات برق روانداز .

در مجموع این دو مرحله عملیات 125 تن از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند .

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات : فتح 4 - نامنظم

زمان اجرا : 22/11/1365

رمز عملیات : یاالله

مکان اجرا : عمق 70 کیلومتری استان اربیل عراق – محور شمالی جنگ

تلفات دشمن : 125 (کشته ، زخمی و اسیر)

ارگان های عمل کننده : نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کرد عراقی

اهداف عملیات : انهدام عقبه ستادی و لشکری در منطقه عمومی شهرهای روانداز و دیانای عراق – با دو مرحله عملیات




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


      
شنبه 92/8/11 6:26 ع

عملیات‌ فتح‌ 3

تهاجمی‌ به‌ عقبه‌ دشمن

سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با نزدیک‌ شدن‌ «اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق»- به‌ رهبری‌ «جلال‌ طالبانی»- به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و در پی‌ تشکیل‌ قرارگاه‌ «رمضان»، به‌ برنامه‌ریزی‌ حرکت‌های‌ نامنظم‌ در داخل‌ خاک‌ عراق‌ پرداخت. همکاری‌ با این‌ اتحادیه‌ می‌توانست‌ در راستای‌ حرکت‌ قرارگاه‌ رمضان‌ مفید و موثر باشد و در همین‌ رابطه‌ سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ فتح‌ پایه‌ریزی‌ شد.

در همین‌ راستا عملیات‌ «فتح‌3» در تاریخ‌24 آبانماه‌ سال‌1365 در جبهه‌ شمالی‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ معارضین‌ عراقی‌ و نفوذ به‌ عمق‌300 کیلومتری‌ خاک‌ عراق‌ در منطقه‌ «زاخو- دهوک» درشمال‌ عراق، ضمن‌ کشته‌ و زخمی‌ ساختن‌500 تن‌ از نیروهای‌ عقبه‌ دشمن، مقر لشکر38 عراق‌ و شماری‌ تانک‌ و زره‌پوش‌ و20 خودرو نظامی‌ را منهدم‌ ساخته‌ و به‌ مراکز دولتی، مخازن‌ سوخت، گمرک‌ و ترمینال‌ بارگیری‌ نفت‌ زاخو، مراکز نظامی‌ و دولتی‌ شهر «حی‌صدام» عراق‌ و چند مرکز دولتی‌ شهر دهوک‌ آسیب‌ کلی‌ وارد آورده‌ و یک‌ فروند چرخبال‌ را نیز ساقط‌ کردند.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: فتح‌ 3 (هجومی)

زمان‌ اجرا : 24/8/1365

تلفات‌ دشمن‌ (کشته، زخمی‌ و اسیر): 500

مکان‌ اجرا: منطقه‌ زاخو - دهوک‌ در عمق‌300 کیلومتری‌ جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروهای‌ قرارگاه‌ رمضان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و معارضان‌ کرد عراقی‌

اهداف‌ عملیات: ضربه‌ به‌ مراکز پشتیبانی‌ و عقبه‌ دشمن‌




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


      
جمعه 92/8/10 8:59 ع

ابوریاض از مسئولین فعلی در کشور عراق است .ایشان می گفت : در سالهای جنگ  عراق علیه ایران فرزندم به اجبار به سربازی رفته بود . بعد از یکی از عملیاتهای ایران از طریق ارتش به من اطلاع دادند که پسرت در جنگ کشته شده .خیلی ناراحت بودم بااتومبیل خودم از بغداد برای تحویل جسد راهی جنوب شدم .به محل تحویل اجساد رفتم .کارت وپلاک پسرم را تحویل گرفتم کارت متعلق به خودش بود . اما وقتی برای تحویل جسد رفتم با تعجب دیدم که این جنازه متعلق به پسرم نیست !!چهره او شبیه بسیجیان ایرانی بود  . بسیار نورانی بود !با مسئول مربوطه صبحت کردم . گفتم :این جنازه پسر من نیست .می گفت : مدارک کاملا صحیح است .این جنازه را بردار و ببر !هرچه با او  بحث کردم بی فایده بود . کم کم ترسیدم به خاطر این موضوع من را اذیت کنند. لذا جنازه را برداشتم .وبه سمت بغداد حرکت کردم .در راه به این موضوع فکر می کردم که این جنازه کیست . چرا مدارک پسر من همراه این پیکر بوده ! تا ینکه به مسیر کربلا رسیدم .پس از زیارت به سمت قبرستان کربلا رفتم .لذا او را در کربلا به خاک سپردم و راهی بغداد شدم .

منبع:کتاب یاران ناب




برچسب ها : کرامات شهدا  ,


      
پنج شنبه 92/8/9 10:15 ص

  نام عملیات:

عملیات‌ فتح‌ 2:

انهدام‌ مرکز تولید برق‌ سد دوکان‌ عراق‌:

عملیات‌ فتح‌2 در روز4 آبان‌ ماه‌1365 در شمال‌ محور جنگ‌ به‌ منظور انهدام‌ تأسیسات‌ صنعتی‌ عراق‌ واقع‌ در شهر «دوکان» کردستان‌ عراق‌ صورت‌ گرفت. سد دوکان‌ که‌ در نزدیکی‌ شهر «سردشت» ایران‌ است، بر بلندی‌های‌ شمال‌ شرقی‌ کردستان‌ عراق‌ و تحت‌ سیطره‌ «اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق» قرار داشت.

نیروهای‌ قرارگاه‌ «رمضان» سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ و تمهیدات‌ و اطلاعات معارضان‌ کرد عراقی‌ و اجرای‌ آتش‌ سنگین، توانستند مرکز تاسیساتی‌ برق‌350 مگاواتی‌ سد دوکان‌ را با کمترین‌ لطمات‌ نیروهای‌ خودی‌ منهدم‌ سازند.

یک‌ سال‌ و نیم‌ پس‌ از این‌ عملیات‌ و در ماه‌های‌ آخر جنگ‌ نیز نیروهای‌ ایران‌ توانستند در عملیات‌ بیت‌المقدس‌6 مواضع‌ پدافندی‌ خود را تا حد اشراف‌ و تسلط‌ برسد و دریاچه‌ پشت‌ آن‌ پیش‌ ببرند.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: فتح‌2 (نامنظم)

زمان‌ اجرا: 4/8/1365

مکان‌ اجرا: سد دوکان‌ کردستان‌ عراق‌ - محور شمالی‌ جنگ‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ رمضان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و معارضان‌ کرد عراقی‌

اهداف‌ عملیات: انهدام‌ تأسیسات‌ سد و شهر دوکان‌ عراق‌

تلفات دشمن:

(کشته، اسیر، زخمی)

صدها نفر




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


      

 

بعدازظهر بود و گرمای جنوب. هر کس هر کجا جا بود کف چادر استراحت می‌کرد. آن‌قدر که جای سوزن انداختن نبود.

اگر می‌خواستی از این سر چادر به آن سر چادر سراغ وسایلت بروی، باید بال در می‌آوردی و از روی بچه‌ها پرواز می‌کردی.

با این حال بعضی‌ها سرشان را می‌انداختند پایین و از وسط جمعیت رد می‌شدند و دست و پا و گاهی شکم بسیاری را هم لگد می‌کردند و اگر کسی حالش را داشت، بلند می‌شد ببیند کیست و دارد چه کار می‌کند. برمی‌گشتند و می‌گفتند: «رسد آدمی‌ به جایی که به جز خدا نبیند.» آن‌ها هم دوباره روانداز را روی صورتشان می‌کشیدند و لبخند زنان می‌خوابیدند.

 




برچسب ها : لبخند بزن برادر  ,


      
سه شنبه 92/8/7 11:27 ع

آشنایی با عملیات های 8 سال دفاع مقدس

فتح 1

انهدام‌ مراکز نظامی‌- اقتصادی‌ کرکوک‌

از آن‌ زمان‌ که‌ همکاری‌ با معارضان‌ کرد عراقی، به‌ ویژه‌ «اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق» به‌ رهبری‌ «جلال‌ طالبانی» مد نظر فرماندهان‌ عالی‌ جنگ‌ در ایران‌ قرار گرفت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌نام‌ قرارگاه‌ رمضان‌ بدین‌ منظور تقویت‌ شد، سلسله‌ عملیات‌های‌ «فتح» برای‌ نفوذ و ضربه‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاک‌ دشمن‌ طراحی‌ گردید.

نخستین‌ قدم‌ عملی‌ در این‌ راه‌ با اجرای‌ عملیات‌ «فتح1» در منطقه‌ کرکوک‌ کردستان‌ عراق‌ برداشته‌ شد.

شهر کرکوک‌ در عمق‌150 کیلومتری‌ خاک‌ عراق، در محور شمالی‌ جبهه‌ دشمن‌ واقع‌ شده‌ است‌ و دسترسی‌ به‌ نقاط‌ حساس‌ آن‌ کاری‌ فوق‌العاده‌ سخت‌ و مستلزم‌ تدابیری‌ علمی‌ و نظامی‌ بود.

در این‌ عملیات‌ با توجه‌ به‌ خطرناک‌ و حساس‌ بودن‌ طرح، بزرگترین‌ بستر همیاری‌ نیروهای‌ ایرانی‌ و معارضان‌ عراقی‌ مهیا شد. بر این‌ اساس‌ دو یگان‌ از نیروهای‌ سپاه‌ پاسداران‌ به‌ شمال‌ و جنوب‌ کرکوک‌ نفوذ کرده‌ و با استفاده‌ از تمهیدات‌ اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق، خسارات‌ فراوانی‌ را به‌ تأسیسات‌ اقتصادی‌ و نظامی‌ دشمن‌ وارد ساختند.

زمان‌ نهایی‌ عملیات‌ که‌ باید ضربه‌ اصلی‌ به‌ دشمن‌ وارد می‌شد، با رمز «یازینب(سلام‌ الله‌ علیها)» در روز19 مهرماه‌ سال‌65 آغاز شد. طی‌ دو روز تأسیسات‌ پالایشگاه‌ کرکوک، واحد بهره‌برداری‌ نفت‌ شماره‌ یک، نیروگاه‌ حرارتی‌ برق‌ کرکوک، سه‌ پایگاه‌ موشکی‌ زمین‌ به‌ هوا، تأسیسات‌ تفکیک‌ نفت‌ و گاز «حمبور» در جنوب‌ کرکوک، «جبل‌ بور» و «شوار» منهدم‌ و همزمان‌ با آن‌ مراکز استراق‌ سمع‌ و جاسوسی‌ الکترونیکی‌ و پارازیت‌ دشمن‌ در منطقه‌ «سقزلی» از بین‌ برده‌ شد.

در جریان‌ این‌ عملیات‌ برق‌آسا و با اجرای‌ آتش‌ بر روی‌ قرارگاه‌های‌ سپاه‌ یکم‌ و لشکر هشتم‌ این‌ مراکز نظامی‌ خسارات‌ فراوانی‌ دیدند و پیامد آن‌ نیز پادگان‌ «دارامان» ارتش‌ عراق‌ بکلی‌ ویران‌ شد. از مهمترین‌ دستاوردهای‌ این‌ عملیات‌ نفوذی‌ و انهدامی، انهدام‌ مقر سازمان‌ امنیت‌ عراق‌ و عناصر ضد انقلاب‌ سازمان‌ منافقین‌ خلق‌ ایران‌ را می‌توان‌ نام‌ برد. همچنین‌ دو پایگاه‌ دشمن‌ بر بلندی‌های‌ «دوملان» به‌ همراه‌ تأسیسات‌ نفتی‌ «باباگرگر» در شمال‌ غربی‌ شهر کرکوک، ایستگاه‌ راه‌آهن‌ «کوره» در جنوب‌ غربی‌ کرکوک، مرکز ذخیره‌ و پمپاژ نفت‌ «کیوان» و یک‌ فروند چرخبال‌ دشمن‌ منهدم، صدها تن‌ از نیروهای‌ رزمی‌ و حفاظتی‌ آنان‌ کشته‌ و زخمی‌ و ده‌ها تن‌ نیز به‌ اسارت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: فتح‌ 1 (نفوذی‌ - انهدامی)

زمان‌ اجرا: 19/7/1365

مدت‌ اجرا: 2 روز

تلفات‌ دشمن‌ (کشته، زخمی‌ و اسیر): صدها تن‌

رمز عملیات: یا زینب (سلام‌ الله‌ علیها)

مکان‌ اجرا: منطقه‌ کرکوک‌ عراق‌ - در عمق‌150 کیلومتری‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ معارضان‌ کرد عراق‌

اهداف‌ عملیات: دسترسی‌ و ضربه‌ به‌ مراکز اقتصادی‌ و نظامی‌ دشمن‌ و انهدام‌ آن




برچسب ها : کارنامه عملیات ها  ,


      

وصیت نامه شهداء را مطالعه کنید که انسان را می لرزاند و بیدارمیکند.‍ [امام خمینی (ره)]

فرازی از وصیت نامه شهید محمود احمدی

دست ازاین ماه تابان [امام خمینی] برندارید که روزنه ی امید مستضعفان جهان و ایران است. پیرو خط امام که همان خط حزب الله است باشید.




برچسب ها : وصیت نامه شهدا  ,


      

 

یک قناسه چی ایرانی که به زبان عربی مسلط بود اشک عراقی ها را درآورده بود. با سلاح دوربین دار مخصوصش چند ده متری خط عراقی ها کمین کرده بود و شده بود عذاب عراقی ها. چه می کرد؟

بار اول بلند شد و فریاد زد:« ماجد کیه؟» یکی از عراقی ها که اسمش ماجد بود سرش را از پس خاکریز آورد بالا و گفت: « منم!»

ترق!

ماجد کله پا شد و قل خورد آمد پای خاکریز و قبض جناب عزراییل را امضا کرد! دفعه بعد قناسه چی فریاد زد:« یاسر کجایی؟» و یاسر هم به دست بوسی مالک دوزخ شتافت!

چند بار این کار را کرد تا این که به رگ غیرت یکی از عراقی ها به نام جاسم برخورد. فکری کرد و بعد با خوشحالی بشکن زد و سلاح دوربین داری پیدا کرد و پرید رو خاکریز و فریاد زد:« حسین اسم کیه؟» و نشانه رفت. اما چند لحظه ای صبر کرد و خبری نشد. با دلخوری از خاکریز سرخورد پایین. یک هو صدایی از سوی قناسه چی ایرانی بلند شد:« کی با حسین کار داشت؟» جاسم با خوشحالی، هول و ولا کنان رفت بالای خاکریز و گفت:« من!»

ترق!

جاسم با یک خال هندی بین دو ابرو خودش را در آن دنیا دید!

کتاب رفاقت به سبک تانک صفحه 84

 




برچسب ها : لبخند بزن برادر  ,


      
<      1   2   3      >